Hoe gaat het in zijn werk?
Psychomotorische kindertherapie is een traject in beweging. Het volgt een heldere structuur, met ruimte voor afstemming en maatwerk. Elk kind is anders – en dus verloopt ook elk therapieproces net even anders.

1. Kennismaking
In een vrijblijvend kennismakingsgesprek maken we kennis met elkaar en bespreken we de hulpvraag. U krijgt uitleg over psychomotorische kindertherapie (PMKT) en de manier van werken. Samen onderzoeken we of deze vorm van therapie passend is voor uw kind.
2. Intake
Tijdens een intakegesprek gaan we dieper in op de ontwikkeling en het gedrag van uw kind. We brengen in kaart welke factoren mogelijk van invloed zijn: denk aan gezinssituatie, schoolervaringen of medische gegevens. Ook eerdere rapportages of onderzoeken kunnen hierin meegenomen worden.
3. Onderzoeksfase
In deze fase observeer ik uw kind in beweging en spel tijdens vier tot vijf sessies. Als het zinvol is, vindt ook een observatie op school plaats. Aan de hand van verschillende gedragsaspecten (zoals motoriek, emotie, zelfcontrole, sociale interactie en lichaamsbeleving) ontstaat een beeld van het functioneren van uw kind. Deze informatie wordt samengebracht in een verslag met een persoonlijk advies.
4. Behandelplan en start therapie
Wanneer PMKT passend blijkt, stel ik een behandelplan op dat aansluit bij de hulpvraag en ontwikkelbehoeften van uw kind. Met uw toestemming starten we vervolgens de therapie.
5. Behandelfase
De behandeling vindt doorgaans wekelijks plaats in de praktijkruimte. Hierin werken we stapsgewijs aan het versterken van de zelfregulatie, het herkennen van gevoelens en het oefenen met nieuw gedrag. Binnen een veilige en uitnodigende setting ontstaat ruimte voor spel, beweging en verandering. De duur van de therapie is afhankelijk van de hulpvraag, meestal binnen een schooljaar.
6. Oudercontact en samenwerking
Tijdens het traject zijn er op vaste momenten gesprekken met ouders om de voortgang te bespreken. Ook betrek ik – indien nodig – anderen uit de leefomgeving van het kind, zoals school of betrokken hulpverleners. Zo versterken we samen de ontwikkeling van uw kind, ook buiten de therapieruimte.
7. Afronding
Als het kind weer op eigen kracht verder kan, bouwen we de therapie zorgvuldig af. Het proces wordt afgesloten met een eindgesprek en een eindverslag. Hierin blikken we terug op de ontwikkeling en kijken we vooruit: wat is er nodig om de groei vast te houden?

Kom in beweging!
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw kind? Neem contact op!
